Automatiseren, een essentieel onderdeel van uw digitale transformatie

In 2017 is er veel gesproken en geschreven over digitaal transformeren. Binnen veel organisaties staat de digitale transformatie op de agenda en is men bewust van de noodzaak om bedrijfsprocessen te innoveren en de business en IT dichter bij elkaar te brengen. In 2018 blijven we hierop focussen. Maar hoe zet u als organisatie de eerste stappen naar uw digitale transformatie?

Waar haalt u de tijd en middelen vandaan met de nu alle volle projectagenda voor komend jaar? De eerste stap: het automatiseren van bestaande bedrijfsprocessen om de benodigde tijd en middelen vrij te spelen.

Belang van automatiseren

Maar hoe doet u dit? En vooral; hoe doet u dit met behoud van de bestaande dienstverlening? Start met het automatiseren van repeterende werkzaamheden en ad-hoc-verzoeken. Die kostbare tijd en middelen die hiermee vrijkomen, kunt u inzetten voor vraagstukken die er vandaag de dag daadwerkelijk toe doen. Daarnaast is dit essentieel om nieuwe innovaties en ontwikkelingen te omarmen en te adopteren binnen uw bedrijf.

Shift left

Automatisering van IT-werkzaamheden kan gefaseerd uitgerold worden in uw organisatie. Middels het shift left principe speelt u eerst de 3de en/of 2de lijn specialisten vrij. Hiermee creëert u een moderne beheerafdeling die zich bezig kan houden met innovaties en ontwikkelingen; de digitale transformatie.

Een volgende logische stap is het introduceren van self service. Medewerkers kunnen zelf hun aanvragen en incidenten middels een portaal kenbaar maken. Deze verzoeken kunnen overal, altijd en op elk apparaat geautomatiseerd afgehandeld worden. Eventueel met een autorisatieverzoek van IT, HR of desbetreffende manager.

De IT-afdeling zal zo veranderen van een uitvoerende, niet flexibele afdeling naar een innovatieve, meedenkende afdeling die in control is en de regie in handen heeft. De bestaande dienstverlening wordt niet verstoord. Sterker nog, deze wordt verbeterd door hogere continuïteit en standaardisatie.

kosten_per_fix_tegen_tijdbesteding

De roadmap

Het transformeren van “keep the business running” naar “accelerate the business”, is een reis. Deze reis heeft een roadmap nodig, zodat duidelijk wordt welke stappen nodig zijn om quick wins te realiseren en welke stappen langdurige verbeteringen brengen.

Wilt u graag weten wat uw roadmap is? Deze werken we graag met u op maat uit zodat u snel de eerste stappen kunt zetten naar uw digitale transformatie.

Mocht u andere vragen hebben over zaken als digitale transformatie, self service en/of automation, óf kunt u hulp gebruiken bij dit soort onderwerpen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer journaal berichten

Ga naar de bovenkant