De 3 IT-thema’s voor 2018

De top 10 strategische technologische trends voor 2018 laat zich volgens Gartner samenvatten in ‘the intelligent digital mesh’. De verstrengeling van mensen, apparaten, content en services. Mogelijk gemaakt door digitale modellen, bedrijfsplatforms en een rijke, intelligente set van diensten om digitale zaken te ondersteunen.

Hoewel dit kan klinken als een ver-van-ons-bed-show, sluipen deze ontwikkelingen sneller onze realiteit binnen dan we denken. Wat te denken van de slimme energiemeter, zelfrijdende auto’s, de ontwikkelingen rondom blockchain en de muziekapp op uw telefoon die liedjes afspeelt op basis van de snelheid van uw stappen? Maar ook in het bedrijfsleven. Steeds meer leveranciers bieden hun applicatie vanuit de cloud aan, wordt het analyseren van en inspelen op informatie steeds belangrijker (big data) en regelen de eindgebruikers steeds meer zelf; of dit nu werknemers of bijvoorbeeld patiënten zijn.

De snelheid van deze ontwikkelingen zal naar verwachting alleen maar toenemen. Maar welke wilt u omarmen, en welke juist niet? Hoe maakt u de grote ontwikkelingen realistisch en behapbaar?

Om deze reden hebben we bij IT-Value drie thema’s voor 2018 omarmd waarmee wij u willen helpen om het juiste pad door het ‘bos der ontwikkelingen’ te kiezen.

Digitale transformatie

Het overkoepelende thema is digitale transformatie. Hoewel de naam het tegendeel doet vermoeden gaat digitale transformatie niet over technologie. Het gaat om het vormen van de organisatie om de klant heen, waarbij digitaal de norm is. Het opnieuw opstarten van het operationele bedrijfsmodel, met niet alleen het doel om zelf te veranderen, maar ook de wijze hoe diensten worden verleend. Digitaal meesterschap tijdens deze grote, langdurige verandering is essentieel. De thema’s die hierbij horen zijn:

  • Werkplek van de toekomst
  • Beheer van de toekomst
  • Infrastructuur van de toekomst

Werkplek van de toekomst

De grote uitdaging blijft in 2018 het integreren van alle (cloud)systemen en die goed laten aansluiten op de behoeften en wensen van de organisatie. Oude en de nieuwe ICT bestaan naast elkaar in een hybride infrastructuur. Dat biedt gebruikers voldoende tijd om te leren om te gaan met volledig cloud gebaseerde ICT. Belangrijk is de begeleiding van de gebruikers bij het gebruik van het dynamische landschap van toepassingen en diensten dat aangeboden wordt. Door de inzet van portalen worden de diverse ICT-diensten op begrijpelijke manier onderling verbonden en gepresenteerd. Identity & Access is hierbij een belangrijk onderwerp. Veiligheid draait om de identiteit van de eindgebruiker, zodat de benodigde toepassingen en diensten ongeacht tijd en plaats beschikbaar zijn.

Beheer van de toekomst

Naast het technisch integreren van alle (cloud)systemen is automatiseren een belangrijk onderwerp voor ICT-beheer. Door het automatiseren van repeterende beheertaken, blijft er meer tijd over voor innovatie. Bijvoorbeeld gebruikersprofielen van nieuwe medewerkers, deze zijn voor 80% voorspelbaar. Door het in-/door-/uitstroomproces te automatiseren versneld het hele proces en wordt de kans op fouten kleiner. Een ander aspect van automatiseren is self service. Gebruikers hebben de behoefte IT-vragen zelf op te lossen en daarmee hun zelfredzaamheid te vergroten. Ook dit haalt beheerlast bij de IT-afdeling weg waardoor die zich bezig kan houden met innovatie, maar zich ook kan concentreren op de nieuwe manier van werken en bijbehorende rollen: regie en koppelingen.

Infrastructuur van de toekomst

Het opzetten van de gewenste hybride infrastructuur gaat over meerdere platformoplossingen die met elkaar integreren, die resources delen en veilig data kunnen uitwisselen. Veelal is dit nog IaaS (Infrastructure as a Service), maar in 2018 gaat dit steeds meer richting PaaS (Platform as a Service) en SaaS (Software as a Service. Applicaties worden webbased waarbij data-uitwisseling tussen verschillende applicaties een belangrijke rol gaat innemen. Bijvoorbeeld door standaard koppelvlakken en het gebruik van ESB-(Enterprise Service Bus)oplossingen. Naar verwachting zijn er over een paar jaar alleen SaaS-oplossingen en wordt de onderliggende cloud-infrastructuur door de provider gefaciliteerd. Om hier goed op voorbereid te zijn, is het belangrijk nu de juiste keuzes te maken.

Conclusie

Veranderingen en ontwikkelingen zijn constante factoren binnen ICT. Het maken van de juiste keuzes om voorbereid te zijn op de toekomst is belangrijker dan ooit. Want de toekomst begint nu!

Bent u benieuwd wat IT-Value met de drie thema’s voor u kan betekenen? Neem gerust contact met ons op.