Hoe je ook met 300 applicaties je bedrijf digitaal kunt transformeren

Iedereen weet dat veranderingen het snelst gaan binnen een klein bedrijf. Dat is hun grote kracht. Voor grotere bedrijven werkt dit meestal anders. Veranderingen in onder meer de ICT zijn complexe operaties die zoveel impact hebben, dat de gevolgen vaak moeilijk in kaart te brengen zijn. Maar dat betekent niet dat je dan maar niets moet doen. In deze blog beschrijven we vier stappen die grotere bedrijven kunnen gebruiken om hun pad naar digitale transformatie vorm te geven.

1. Begin bij je ICT-afdeling

Het is voor ons niet uitzonderlijk dat we klanten tegenkomen met 300 of meer bedrijfsapplicaties. Voor de ICT-afdeling is het iedere dag weer een grote uitdaging om dergelijke kolossale systemen te laten functioneren en up-to-date te houden. Laat staan dat ze eraan toekomen om het te migreren naar de cloud, of te automatiseren. Wil je stappen zetten richting digitale transformatie, dan is het dus nodig om eerst je ICT-team te versterken. Dat kan door het aannemen of inhuren van experts, maar ook door mensen vanuit andere organisatieonderdelen in te zetten of de ICT-teamleden andere taken te geven. Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat een digitale transformatie niet alleen je ICT-landschap op zijn kop zet, maar ook impact heeft op je business model. Om op beide grip te houden, moeten de teamleden beide kanten begrijpen.

2. Rationaliseren en ver-SaaS-en van je applicatielandschap

Op het moment dat je een team hebt samengesteld is de eerste stap om samen met betrokkenen uit de organisatie in het applicatielandschap te duiken. Daarbij stel je de volgende vragen:

  • Zijn alle applicaties echt nodig?
  • Zijn ze te combineren?
  • Zijn ze te vervangen door SaaS-applicaties (Software as a Service)?

Houdt daarbij in de gaten dat eigenlijk alle applicaties zijn gericht op informatieverwerking. In veel gevallen gebeurt dit dubbel en/of op een andere manier, waarbij regelmatig afwijkende standaarden gehanteerd worden. Bijvoorbeeld een financieel rapport met grotendeels dezelfde inhoud die op de financiële afdeling elk half jaar gegenereerd wordt en op de logistieke afdeling elk jaar, in een net iets ander formaat en vanuit een andere applicatie. Op het moment dat je meerdere systemen samen gaat voegen is het belangrijk om dit soort obstakels uit de weg te ruimen en te streven naar zoveel mogelijk standaardisatie.

3. Werk in behapbare stappen

Binnen grotere ondernemingen is het onverstandig om alle systemen in één keer over te zetten. Het is beter om eerst met één of meerdere niet cruciale bedrijfssystemen te beginnen. Dit kan via een hybride model. Op deze manier doe je kennis op en kunnen je medewerkers rustig wennen aan de nieuwe manier van werken. Gaat het fout, dan kun je altijd terugvallen op de basis en verstoort het niet het complete werkproces.

4. Neem je medewerkers mee in de transitie

Medewerkers binnen grotere bedrijven zijn vaak gewend om mee te gaan in de flow. Dat wil niet zeggen dat ze onbelangrijk zijn in het proces. Nieuwe ICT wordt pas succesvol op het moment dat je medewerkers het begrijpen en effectief inzetten. Hiervoor is training nodig en motivatie. Voor het laatste is het verstandig om voor iedere afdeling een ambassadeur aan te stellen die op de hoogte is van het transitieproces en iedereen binnen zijn of haar afdeling daarin mee kan nemen.

Wil je meer weten over het digitale transitieproces voor grote bedrijven? Of kun je wel wat extra expertise gebruiken? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op voor meer informatie.