MBA in 1 dag

Donderdag 18 april heb ik, Elza de Haan, de laatste MBA in 1 dag mogen bijwonen. Het was een stampvolle dag met praktische voorbeelden, tips en vooral heel veel energie van Ben Tiggelaar (inclusief elk uur met de hele zaal dansen). En veel inspiratie van grote managementdenkers; in de vorm van quotes, business modellen, interviewfragmenten en zelfs een live interview met Ken Blanchard.

Tijdens de dag werden vier onderwerpen behandeld: leiderschap, organisatie, strategie en verandering. Elk blok had dezelfde basis. Er werd een aantal essential questions gesteld en beantwoord met big ideas. In deze blog in het kort de hoogtepunten die ik uit de dag gehaald heb.

Leiderschap

Ieder mens is verschillend. Daarom is het niet mogelijk alle mensen op dezelfde manier te behandelen. Als leider, in welke vorm dan ook, moet je oog hebben voor de mensen met wie je werkt en hen behandelen op de manier die bij hen en het moment past. Hiervoor moet je misschien uit je comfort zone komen, maar wel trouw blijven aan jouw eigen persoonlijkheid. Deze tijd vraagt om side by side leadership: sta ernaast en niet erboven, wees open en nieuwsgierig.

Organisatie

Hoe krijg je iets goed georganiseerd? Van een compleet bedrijf tot een dag samenwerken aan een opdracht. Mensen verzamelen die overtuigd zijn van hetzelfde doel is de eerste stap. Als iets eenmaal loopt, zijn er altijd sterke en zwakke punten. Een proces loopt zo goed als de zwakste schakel. Als er groei nodig is, zoek dan de zwakste schakel en verbeter deze. Is een kwaliteit of eigenschap van een persoon de zwakste schakel? Zoek dan naar oplossingen buiten deze persoon en focus bij de mensen juiste op de sterke punten. Dit geeft beide partijen veel meer energie. Ter vergelijking: een leerling die ruime voldoendes haalt voor Nederlands en Engels en onvoldoende staat voor wiskunde, kiest op school toch ook geen b├Ętapakket?

Strategie

Kijk naar de kerncompetenties van je bedrijf en weet waarom je doet wat je doet. Het doel moet voorop staan en dat moet de mensen binden. Hetzelfde geldt voor de doelgroep: door echt te weten wat klanten willen, kun je ze aan je binden. Door bij je kerncompetenties te blijven, deze constant te verbeteren en creatief in te zetten, moet het lukken om dat concept in de markt te zetten waar jouw doelgroep op zit te wachten. Dit is een proces van testen en durven falen.

Verandering

Vaak wordt een negatief punt aangegrepen als reden voor verandering. Want goed is de vijand van geweldig. Als iets al goed is, waarom verbeteren? Omdat daar waar je goed in bent, je geweldig in kunt worden! Om die positieve tendens door te zetten, is het belangrijk tijdens het veranderproces oog te hebben voor de progressie. Vier de successen die behaald zijn. En die waardering tonen kan enkel wanneer je de progressie ziet.

De rode draad? De mens en positiviteit (vooruit, dat zijn er twee..). We werken uiteindelijk met en voor mensen, dus laten we echt oog hebben voor de ander. En als we daarbij zoveel mogelijk positieve uitgangspunten nemen, maakt dat het werk niet alleen makkelijker, maar ook leuker!