Maurice Aalders

‘De zorg digitaal? Dit zijn 3 belangrijke thema’s’, Maurice Aalders, eigenaar IT-Value

De zorg is blijvend veranderd. En dat levert serieuze kansen op voor zorginstellingen die dat willen zien. Meer info in ons blog.

‘Veiligheid en budgetten deden er even niet meer toe toen de coronacrisis zich in optima forma aankondigde. Er was vooral focus op continuïteit: in no time moesten er werkplekken op afstand ingericht worden, zodat cliënten in de zorg geholpen konden worden’, aldus Maurice Aalders, eigenaar IT-Value. ‘Door de beelden die via de media op ons afkomen, zou je bijna vergeten dat er ook hulpverlening op afstand, zónder de witte jassen is. Denk aan de psycholoog die nu plots via een scherm met een cliënt praat over psychische problemen, de schuldhulpverlener of budgetcoach die iemand financieel fit probeert te krijgen of de psychiater die via een plat scherm moet beoordelen of het uitschrijven van een recept inderdaad de juiste remedie is.

Gedigitaliseerde zorginstellingen werken gestroomlijnder

‘We missen met z’n allen toch de non-verbale signalen die belangrijk zijn voor complete communicatie. En wanneer je digitale omgeving dan ook nog eens versneld ingericht is, dan wordt het wel héél uitdagend om je werk goed te doen. Gelukkig heb ik ook veel positieve voorbeelden bij onze klanten gezien. Dat heeft ermee te maken dat we, ook bij onze relaties in de zorg, eerder al het belang van digitalisering in de zorg benadrukt hebben. Dus ook in het verleden toen nog niemand ooit van het woord corona gehoord had. Althans niet in de zin van een virus’, vertelt Maurice. ‘Zorginstellingen die overwegen om IT slim (en dús kostenbesparend) in te zetten binnen hun dagelijkse praktijk, raad ik aan deze 3 belangrijke thema’s mee te nemen in hun transitie.

Actiepunt 1: bekijk de verdeling van je budget

‘Ten eerste: onderzoek waar je IT-budget op dit moment aan uitgegeven wordt. Wij zien namelijk nogal wat organisaties die verhoudingsgewijs veel betalen voor traditionele services en diensten die, met de kennis en technologie van nu, gemakkelijk geautomatiseerd kunnen worden. Of men pakt ze snel en eenvoudig zelf op. Die zaken kunnen dus écht anders, er is veel winst halen op dat vlak’, zegt Maurice. ‘Bijvoorbeeld door de besteding van budgetten te verschuiven van de traditionele backend naar de werkplek en de gebruiker.’

Actiepunt 2: maak een businesscase van je IT-kosten (met slim verdienmodel)

‘Ten tweede: stop met brandjes blussen door ad hoc voor een bepaalde IT-oplossing te kiezen. Door te werken vanuit visie en strategie kun je grote stappen zetten in bijvoorbeeld modernisering van de werkplek en het beheer. Alles werkt vanuit die ene rode stip aan de horizon, die je bereikt door eerst te kijken, dan te denken, vervolgens te doen en tot slot pas concreet te gaan werken.’

Actiepunt 3: besef hoe (on)veilig je cybersecurity op dit moment is

‘Waar men eerst in de zorg, ook als gevolg van securityproblemen die uitgebreid in de media werden uitgemeten, maar mondjesmaat mocht thuiswerken, werd dit in coronatijd plotseling de norm. Ieder mens met een beetje gezond-boeren-verstand kan inschatten dat deze ‘grote brandblusactie’ niet alleen kostbaar maar ook onveilig is verlopen. Begrijpelijk, gezien de omstandigheden, maar nu is het tijd voor aanscherping. Als je tenminste niet wilt dat er straks misschien zomaar privacygevoelige cliëntgegevens op straat liggen…’

Meer journaal berichten

‘Het IDU-proces? Natúúrlijk automatiseer je dat’, Peter Thijssen, Cloud Consultant IT-Value

‘Saaie werkdagen? Die ken ik niet. Er zijn immers zóveel ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Hoe zou ik me kunnen vervelen!’ Dat zegt Peter Thijssen, als Cloud Consultant bij IT-Value betrokken, met een lach. Peter werkt veel voor én bij klanten en houdt zich onder andere bezig met de automatisering van bedrijfsprocessen en het adviseren over migratiewerkzaamheden.

Ga naar de bovenkant