Digitalisering als antwoord op meer zorg met minder mensen

Wat succesvolle zorginstellingen structureel anders doen dan anderen? Zij hebben een waardevolle ontdekking gedaan. Je leest er meer over in ons blog.

Journaal Item

‘Meer zorg verlenen met minder mensen. Veranderende omgevingsfactoren, zoals vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Het zijn woorden die je regelmatig in de media voorbij ziet komen wanneer we praten over de zorg.’ Aan het woord is Elza de Haan, Business Consultant bij IT-Value. ‘Persoonlijk vind ik dit niet zo positief klinken. We praten er geregeld over binnen ons team, omdat wij ook de andere kant zien. De kant van kansen en vooruit willen. Want als we met elkaar constateren dat er een gapend gat tussen zorgvraag uit de markt en aanbod van goede mensen aan het ontstaan is, dan liggen daar mogelijkheden wat ons betreft.’

Zet bedreigingen om in kansen

‘Denk bijvoorbeeld aan het verlenen van zorg op afstand. In een behoorlijk aantal gevallen kan dat prima, zeker als je kiest voor een vorm waarbij je persoonlijk en digitaal contact passend combineert. Ook liggen er kansen in domotica-toepassingen, waarbij electronica en netwerken taken in een woning, ziekenhuis of andere zorginstelling geautomatiseerd uitvoeren’, aldus Elza. ‘En door zorgprocessen te automatiseren verminder je de enorme administratiedruk en het aantal menselijke handelingen. Om dat te bereiken leg je een zorgproces onder de loep en kijk je praktisch waar het beter kan.’

Concreet voorbeeld: agenda’s versus urenverantwoording

‘Wat je in de zorg bijvoorbeeld vaak tegenkomt, is dat medewerkers veel tijd besteden aan hun urenregistratie. Dit wordt meestal handmatig bijgehouden in allerlei papieren of digitale lijstjes die niet alleen tijdrovend, maar ook nog eens foutgevoelig zijn. Bovendien is het redelijk suf om mee bezig te zijn, terwijl je in diezelfde uren een cliënt zou kunnen helpen. Een relatief snel in te richten oplossing is dan het koppelen van de agenda’s aan het urenverantwoordingssysteem, waardoor dit werkproces van uren bijhouden grotendeels geautomatiseerd verloopt. De medewerker houdt invloed door zelf aanpassingen te kunnen doen, bijvoorbeeld als er wat langer of korter gewerkt wordt. En het management verzamelt relevante data waar actief op gestuurd kan worden, of KPI’s op zijn ingericht’, vertelt Elza. ‘Daarnaast is de wildgroei van applicaties een aandachtspunt. Want dat zie je ook geregeld ontstaan, een soort spaghettistructuur van allerlei apps die niet goed met elkaar communiceren. Medewerkers moeten op tig verschillende plekken zaken invullen, terwijl een paraplustructuur, waarbij alle informatie op één plek verzameld is, veel rustiger en efficiënter werkt.’

Het grotere plaatje: verandering kán gewoon

‘Natuurlijk weet ik ook wel dat de gemiddelde mens bij verandering van nature de neiging heeft om zijn of haar hakken in het zand te zetten. Toch is dat niet nodig. Software wordt steeds intuïtiever aangeboden en daarmee ook laagdrempelig voor de eindgebruiker. Begin, vanuit het MT, met een kleine verandering en laat dat succesvol zijn. Er is al zóveel verandering geweest en nog gaande, ik zou het niet in mijn hoofd halen om nu voor te stellen alle processen tegelijk aan te pakken. Maar stapje voor stapje, dat kan wel. In de praktijk zie ik vaak dat zorgorganisaties al snel zoveel voordeel ervaren, dat ze door willen naar de volgende automatiseringsslag. Om tijd te besparen. Om zorgmedewerkers beter te ondersteunen. Om cliënten beter te helpen. Of omdat het management de ogen heeft geopend en ziet wat digitalisering kan doen voor enerzijds de verbetering van de zorg en anderzijds de verlaging van de IT-kosten. En van die reacties? Daar krijg ik dan weer bergen energie van’, besluit Elza. 

Vrijblijvend van gedachte wisselen? Dat kan. Je bereikt ons op 0315 681 238. Of lees meer  over onze methodiek die draait om kijken, denken, doen en werken. We kijken uit naar je bericht.

Avatar of Author

Elza de Haan (Business Consultant)

De enige constante is verandering en is daarmee de factor tot succes

Op de hoogte blijven?

Wil jij nooit meer iets missen van de laatste actualiteiten? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

Van kijken, naar denken , naar doen en werken.

Kijken
Denken
Doen
Werken
→ Wat maakt onze werkwijze waardevol

Blijf up-to-date.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws in je mailbox.