Identity & Access management

Werkplek van de toekomst

Bij de introductieblog van de thema's heb ik integratie van (cloud)systemen, begeleiding van gebruikers en veiligheid genoemd als belangrijke onderwerpen binnen het thema werkplek van de toekomst. Maar wat is nu de essentie van de werkplek van de toekomst?

De werkplek van de toekomst is vooral een nieuwe manier van denken. In diensten in plaats van technieken. In functionaliteiten in plaats van oplossingen. Nog meer vanuit de gebruiker dan we al (denken te) doen. Of nog liever; samen met de gebruikers ontwikkelen in plaats van voor de gebruikers ontwikkelen.

Dat betekent samen tradities loslaten. Beseffen dat zoals we gewend zijn te werken en te leveren, niet per se de beste manier is. Vanuit ICT, maar ook vanuit de organisatie openstellen voor nieuwe mogelijkheden. Waarom wil de gebruiker per se de complexe mappenstructuur houden omdat men "precies weet waar alles staat en dus ook precies weet waar men moet zoeken", terwijl elke gebruiker met behulp van een zoekmachine als Google prima de weg op het internet weet te vinden, zonder te weten op welke website wat precies staat. En waarom houdt de ICT-afdeling zich vast aan een centrale infrastructuur "om in controle te zijn" terwijl de gemiddelde SaaS-applicatie hogere beschikbaarheid en voldoende flexibiliteit biedt?

Feit is dat als we vooruitdenken, vaak afgeremd worden door het verleden; de positieve resultaten die de inzet van ICT met zich mee heeft gebracht, creëren nieuwe mogelijkheden. Daar tegenover maken de negatieve resultaten van deze inzet het moeilijk om de mogelijkheden te realiseren. Dit mag echter geen reden zijn om niet de stap naar de toekomst te zetten.

Behoefte

De behoefte van de gebruiker is de kern van de werkplek van de toekomst. Hoewel het in detail voor elke organisatie en elke gebruiker anders is, zijn er duidelijke trends te zien. Zo worden, ondanks de generatiekloof, gebruikers steeds meer zelfredzaam en willen dit ook zijn. Een uitgelezen kans voor ICT om minder tijd kwijt te zijn met werkplekbeheer door de verantwoordelijkheid te verschuiven; een (nieuwe) medewerker krijgt bijvoorbeeld een nieuw apparaat vanaf de leverancier opgestuurd, of schaft zelf naar eigen behoefte een apparaat aan in de winkel. Door met het zakelijke account in te loggen, wordt het apparaat automatisch voor zakelijk gebruik ingesteld, met alle benodigde functionaliteiten, toegangen, rechten, maar ook persoonlijke instellingen.

De tweede trend is de focus op informatie. Gebruikers willen snel en overal toegang tot de informatie die ze nodig hebben. Deze informatie moet ook makkelijk gedeeld kunnen worden; samenwerken binnen en buiten de organisatie wordt steeds belangrijker. Los van de plaats, de tijd en het apparaat waarop gewerkt wordt.

Oplossingen

Het doorbreken van patronen draait vooral om organisatie- en gedragsverandering. Maar daarnaast ondersteunen aanbieders als Microsoft het beschreven pad met hun technieken. Zo focussen de nieuwe oplossingen zich weer op de lokale werkplek, in plaats van een centrale omgeving. Met aandacht voor 'ouderwetse' uitdagingen zoals het synchroniseren van persoonlijke instellingen tussen verschillende apparaten en de mogelijk tot offline werken.

Maar ook oplossingen voor beschikbaarheid en vindbaarheid van informatie, het makkelijk delen van informatie en het gebruik van informatie om gebruikers en klanten nog beter te bedienen.

Conclusie

Bij het ontwikkelen van de werkplek van de toekomst is het dus niet alleen belangrijk om aandacht te hebben voor de techniek en alle technologische ontwikkelingen, maar vooral voor de gewenste en bestaande patronen en diensten. Ontwikkel samen met de gebruikers de werkplek als ideale serviceverlener en maak zo ieders werk makkelijker.

Binnenkort meer over beheer en infrastructuur van de toekomst; drie thema's die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en elkaar versterken.

Benieuwd hoe IT-Value u kan helpen bij uw werkplek van de toekomst? Neem gerust contact met ons op!

Meer journaal berichten

Ga naar de bovenkant