Zorg blijvend veranderd. Dús de uitvoering ook.
‘We zijn natuurlijk allemaal wat geleefd door de waan van de dag in de afgelopen maanden. Waar er voorheen, ook bij veel GGZ-instellingen, niet echt een noodzaak tot verandering gevoeld leek te worden, is deze nu levensgroot aanwezig.’ Dat zegt Henk Enter, Specialist Healthcare bij IT-Value.
‘Kijk, het is niet meer de vraag óf de zorg gaat veranderen. En ook niet meer wanneer. Het ís namelijk al veranderd en dat betekent bijna als vanzelf opschalen van digitalisering binnen je GGZ-instelling, ziekenhuis of ander zorggerelateerde organisatie.’
Waarom je dat zou willen? Omdat het een positieve verandering is: je werkt efficiënter, dus er is meer tijd voor het helpen van cliënten. Henk: ‘Uit de vele gesprekken die we voerden met hulpverleners en hun collega’s, weten we dat dit uiteindelijk is wat ze willen. Zij zijn, vanuit hun zorghart, immers liever bezig met het verlenen van zorg dan het invullen van het zoveelste formulier in een tijdrovend registratiesysteem. En het management? Dat is sowieso geïnteresseerd omdat een verminderde administratiedruk, meer tevreden medewerkers én inzicht in relevante data oplevert.’
Digitaal vaardig of digitaal analfabeet?
‘Bovendien is er niet echt een keuze’ vervolgt Henk. ‘We hebben massaal ervaren welke invloed de coronapandemie op onze manier van samenwerken heeft. In no time werkten we op afstand met elkaar samen en behoorden Zoom, Teams of Hangout tot onze dagelijkse digitale toolkit. Voor de een ging dat wat gemakkelijker dan de ander, maar uiteindelijk was iedereen op zijn of haar manier digitaal vaardig. Nu we zo’n beetje gewend zijn aan de blijvend nieuwe manier van samenwerken, wordt het tijd om onze ad hoc beslissingen van toen, om te zetten naar werkwijzen vanuit een visie. Want nu worden kosten weer belangrijk. Maar ook cyberveiligheid, om maar eens iets relevants te noemen. En, meer vanuit de cliënt of patiënt geredeneerd: hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat ook deze, jong of oud, zich comfortabel voelt bij het consult via een scherm?’
Koudwatervrees? Nergens voor nodig.
‘Ik realiseer me heel goed dat de woorden ‘verandering’ en ‘digitalisering’ in eerste instantie niet met luid gejuich ontvangen worden’, aldus Henk. ‘Dat heeft vaak ook te maken met een soort koudwatervrees. Men denkt bijvoorbeeld dat ICT-projecten heel complex zijn of tergend veel tijd kosten. In de praktijk blijkt juist dat er snel en laagdrempelig quick wins te behalen zijn waardoor zaken binnen afzienbare tijd concreet verbeteren. Bovendien wordt het werk er meestal ook nog leuker van. Veranderingen kunnen gaan over de zachtere kant, zoals samenwerken, maar ook over dataopslag, privacy, beveiliging, en digitalisering in het algemeen. Kortom, alle technologie die nodig is om het werk in de zorg blijvend beter te kunnen doen. En dat is voor iedereen waardevol.’
Meer weten over dit belangrijke onderwerp?
Neem dan gerust eens contact met mij op via h.enter@it-value.nl of bel mij op +31610931007.