Provincie Fryslan

‘De juiste sfeer en de juiste toon op het juiste moment’, Marcel Boon, functioneel beheerder bij de Provincie Fryslân

‘IT-Value heeft ons begeleid bij de technische implementatie van HelloID. We werkten al vanuit Identity and Access Management (IAM), maar hebben nu de migratie gedaan van on premise naar SaaS.’ Aan het woord is Marcel Boon, functioneel beheerder bij de Provincie Fryslân.

‘IT-Value heeft ons begeleid bij de technische implementatie van HelloID. We werkten al vanuit Identity and Access Management (IAM), maar hebben nu de migratie gedaan van on premise naar SaaS.’ Aan het woord is Marcel Boon, functioneel beheerder bij de Provincie Fryslân. ‘Het product IAM, dat we voorheen gebruikten, is veel technischer dan de SaaS variant HelloID. Dat betekent in de praktijk dat je veel meer consultancy nodig hebt voor IAM dan voor HelloID, dat we nu inzetten. HelloID is veel flexibeler en moderner, en daarmee the next generation, on the next platform. De wens om met dit proces, dat zich richt op instroom, doorstroom en uitstroom van personeelsleden, over te stappen was er al vrij lang, al sinds 2019. De uitvoering van dit plan is, mede door corona, langer stil blijven liggen dan we gewild hadden. Het gaat dan om het aanmaken van gebruikersaccounts en e-mailboxen, het toekennen en beheren van rechten én het conform contracten en spelregels tijdig verwijderen daarvan. Bijvoorbeeld als iemand uit dienst treedt of de einddatum van een contract wordt gewijzigd.

Meer blogs lezen over de inzet van HelloID? Hier vind je het verhaal van Cindy Leenders, coördinator ICT bij Jeugdbescherming Gelderland. Zij vertelt hoe het cyberrisico verlaagd werd, mede dankzij de inzet van HelloID.

Met één druk op de knop geregeld

Marcel: ‘We werkten, ook voor deze overstap, overigens al wel geautomatiseerd. Al zaten er wel een aantal kinderziektes in deze werkwijze. Het proces was op zich prima, maar het is nu veel beter. Dat heeft te maken met de toepassing van modernere, nieuwere technologieën. Dat werkt gewoon goed. Van de week nog maakten we mee dat iemand die uit dienst zou gaan op het állerlaatste moment, vanwege vrijgekomen budget, toch nog een contractverlening voor een periode van 3 maanden kreeg. Dan is het met één druk op de knop zo weer geregeld allemaal rondom het (al geblokkeerde) account. Dat was voorheen niet op die manier mogelijk.’

Een dikke pluim

Marcel: ‘De samenwerking met IT-Value is vorig jaar zomer gestart. Ze werden ons aangeraden door Tools4ever. Ik heb veel te maken gehad met developer Twan Duvigneau en hij heeft echt een dikke pluim verdiend. Zo ben ik vanuit mijn jarenlange ervaring bijvoorbeeld goed op de hoogte van het Enterprise Service Management platform TOPdesk. Maar daarin was hij mij qua kennis soms de baas; hij heeft me nieuwe dingen bijgeleerd. Zo wist Twan bijvoorbeeld ook precies hoe de gekoppelde systemen (zoals personeelssystemen, maar ook de active directory) werkten. Dat was mooi om te ervaren. Bij IT-Value zijn ze sowieso in staat om de juiste sfeer en de juiste toon op het juiste moment toe te passen’, aldus Marcel. ‘We hebben vooraf duidelijke afspraken gemaakt. Tegelijkertijd werd er heel goed met elkaar meegedacht als de zaken ooit anders liepen dan we verwachtten over en weer. Dan was het een kwestie van even schakelen en we konden weer door. Maar ook na de implementatie was er volop ruimte om vragen te stellen. Vragen waar vervolgens weer snel een antwoord op kwam.’

De samenwerking in 3 kernwoorden

‘Wanneer ik deze samenwerking in drie kernwoorden samenvat dan denk ik meteen aan flexibel, kundig en van toegevoegde waarde. Dat laatste blijkt vooral uit de manier waarop men met ons meedacht. Regelmatig werden er kritische vragen gesteld over de oplossing die wij wilden. “Jullie willen dit wel zo”, werd er dan gezegd, “maar andere bedrijven doen dit zo. Als je de keuze maakt om het anders te doen, dan kán dat, maar dan zijn dit de consequenties.” Die proactieve houding was heel verfrissend; ik heb vaak implementaties meegemaakt waarbij de consultant meer reactief was, en vooral deed wat we vroegen. En dat bleek in praktijk lang niet altijd de beste oplossing.’

Geschikt voor élk bedrijf en élke organisatie

‘Een dergelijk project is voor elk bedrijf en elke organisatie die te maken heeft met een IDU-proces, (red. IDU staat voor ‘Instroom Doorstroom Uitstroom’), interessant. Al zal de hoeveelheid medewerkers en de mate van verloop hierin ook een rol spelen. Hoe meer mensen en hoe meer verloop, hoe zinvoller om dit op te tuigen. Maar feitelijk is het voor élk bedrijf dat met een personeelssysteem en bijbehorende salarissen werkt, interessant. Binnen onze organisatie maakt de salarisadministratie bijvoorbeeld de gebruikersaccounts aan (zonder dat ze er zelf iets voor hoeven te doen): zij staan aan de basis van de rest van het proces. Daarom werkt het ook zo goed, omdat er één afdeling verantwoordelijk is. Bovendien is het erg fijn dat we de saaie, repetitieve taken zoals het aanmaken van een gebruikersaccount, een mailadres en het toekennen van gebruikersrechten, met HelloID hebbengeautomatiseerd. Daardoor blijft er meer tijd en energie over voor andere werkzaamheden die meer waarde toevoegen als ze wel handmatig worden uitgevoerd. Deze provisioning tool, HelloID, zorgt daar voor. Voor wat betreft IT-Value: hen kan ik aan iedereen aanraden die met een serieuze partner aan de slag wil. Een partner die van wanten weet en je van A tot Z ontzorgt.’

Tot slot…

Wil je meer weten of even vrijblijvend overleggen over zaken als Citrix, Ivanti, Liquit, Microsoft, Tools4ever, TOPdesk, Modern beheer, Moderne Infrastructuur óf de Moderne Werkplek? Neem dan contact met ons op. Ook als je gewoon even koffie wilt drinken en vrijblijvend wilt sparren over dat uitdagende IT-stuk. We kijken uit naar je bericht.

Meer klantverhalen

Ga naar de bovenkant