Citrix Werkplek

‘IT-Value? Daar zijn ze flexibel, meedenkend én ze hebben kennis van zaken’, Sep Akkermans, teammanager GGD en RAV

‘Tot enkele jaren geleden werkten we nog met een Citrix-werkplek: je logde in en je kon aan de slag. Maar toen, inmiddels alweer zo’n twee jaar geleden, het coronavirus opkwam, moesten we snel gaan schakelen omdat we meer structureel vanuit huis gingen werken.’ Aan het woord is Sep Akkermans, teammanager ICT-services bij Hét Service Centrum, GGD Hart voor Brabant en RAV Regionale Ambulancevoorziening.

‘Tot enkele jaren geleden werkten we nog met een Citrix-werkplek: je logde in en je kon aan de slag. Maar toen, inmiddels alweer zo’n twee jaar geleden, het coronavirus opkwam, moesten we snel gaan schakelen omdat we meer structureel vanuit huis gingen werken.’ Aan het woord is Sep Akkermans, teammanager ICT-services bij Hét Service Centrum, GGD Hart voor Brabant en RAV Regionale Ambulancevoorziening. ‘Je werkplek op kantoor kon je met de oplossing van destijds maar lastig meenemen naar je thuiswerkplek. Daarom hebben we voor Liquit gekozen: je logt ’s ochtends, willekeurig vanaf welke locatie in, en je kunt van start.’

Van werken op kantoor naar werken overal

Erik Fokke, eveneens teammanager bij de organisatie, maar dan gericht op informatievoorziening vult aan: ‘Bovendien werkt Liquit vanuit meerdere kanten bezien als een soort zakelijk werkportaal. Afhankelijk van je rol en dus je autorisaties kun je bij de applicaties die voor jouw verantwoordelijkheden nodig zijn. Uiteraard is er in dit traject ook veel aandacht voor informatieveiligheid geweest. Want nu iedereen een laptop van de zaak heeft, en dus vanaf elke locatie werken kan, is veiligheid belangrijker dan ooit. Zo is bijvoorbeeld geregeld dat je, wanneer je vanuit huis werkt, andere applicaties krijgt aangeboden, dan wanneer je in een openbare plek bent. Dan word je gevraagd om via VPN in te loggen. We zijn met IT-Value in contact gekomen omdat we overstapten naar deze Liquit-omgeving en omdat we IT-Value al kenden vanuit andere projecten rondom onze infra was die keuze eigenlijk vooral logisch en daardoor snel gemaakt.’ ‘En ze hielpen ons ook al met bepaalde supportvraagstukken, storingen of zaken rondom Microsoft. Bovendien waren de ervaringen gewoon goed’, aldus Sep.

“In deze oplossing is er sprake van een Liquit omgeving. Liquit heeft de migratie naar de AVD vergemakkelijkt. Het gaat dan om Liquit Workspace en Liquit Release & Patch Management. Dit wordt vervolgens gecombineerd met Azure Cloud en Azure Virtual Desktop met zowel gebruik van applicaties on-premises en cloud applicaties.”

Remote biedt groot voordeel

‘Een ander belangrijk voordeel van deze overstap naar Liquit, is de mogelijkheid om remote storingen op te lossen of zaken aan te passen’, vervolgt Erik. ‘Wanneer er bijvoorbeeld een applicatie toegevoegd moet worden of bepaalde instellingen aangepast, dan kunnen we dat vanaf afstand regelen. En dat werkt heel fijn. Al is het maar omdat we zo’n 4000 werkplekken beheren met een team van slechts 4 IT-specialisten. Je kunt je voorstellen wat het betekenen zou als we overal fysiek naartoe zouden moeten. Dat is trouwens ook helemaal niet meer van deze tijd natuurlijk. En voor de mensen die met het betreffende device werken? Daar is het allemaal erg intuïtief voor ingericht. Als er vragen of problemen zijn kunnen wij gewoon vanaf afstand meekijken. Dat is fijn als je van ICT niet direct je vak wilt maken.’

Sep: ‘Voor de eindgebruikers is deze oplossing inderdaad heel prettig: je hebt een zakelijk device (want iedereen heeft bij ons een eigen laptop gekregen) en dat neem je overal mee naartoe. Dit betekent dat je werkplek overal is: je logt in en hebt al je applicaties tot je beschikking, uiteraard wordt er, zoals Erik al aangaf, wel rekening mee gehouden waar je werkt. Op een vol terras zie je andere applicaties dan thuis aan de keukentafel. Omdat alles met elkaar geïntegreerd is werk je bovendien lekker efficiënt: je kunt vanuit één portaal overal heen, dus je hoeft niet zoals voorheen, toen we met Citrix werkten, naar een aparte omgeving toe als je een Teams-meeting hebt of even in SharePoint aan de slag wilt.’

De mensen achter IT-Value

Sep vervolgt: ‘Los van de techniek kan ik zeggen dat ik erg prettig met de mensen samenwerk daar. Ik heb ook het gevoel dat ze redelijk onafhankelijk zijn. Bovendien is het contact zeer laagdrempelig en is er veel expertise aanwezig.’ Erik: ‘Ik vind het ook prettig dat ze relatief klein van omvang zijn, want dat maakt het contact heel persoonlijk. Dit betekent dat we snel kunnen schakelen, dat ze flexibel zijn en dat ze volop meedenken. En dat is precies wat onze organisatie nodig heeft in deze tijd. Bovendien kennen ze onze complete infrastructuur en onze mensen en dat maakt het gewoon gemakkelijk allemaal. Ook tijdens het traject, dat vanuit onze kant qua planning allemaal langer duurde dan verwacht, ging men heel soepel om met de aangepaste doorlooptijd. Toen wij eenmaal zo ver waren om te gaan implementeren was ook dat weer snel voor elkaar. En dat zonder problemen, ook niet na de livegang. Dat vind ik bijzonder, want ik zie dat ook vaak anders. Tot slot vind ik ook dat ze echt bereid zijn om onze organisatie te leren kennen en dat betaalt zich aan alle kanten uit omdat het goed verloopt allemaal.’

Tips voor anderen: perfect wordt het nooit, ga aan de slag

‘Aan anderen die deze tekst lezen en een dergelijke overgang overwegen wil ik meegeven: begin gewoon. Doe het, net als wij, gefaseerd en durf gaandeweg te ontdekken. Door op deze iteratieve manier samen te werken ga je vooruit en blijf je niet hangen in details of bureaucratie. Onthoud dat je ook na de livegang gewoon nog aanpassingen kunt doen. Perfect wordt het bovendien nooit. In een landschap zoals het onze, met daarin honderden applicaties, is het nooit 100% volledig. En dat hoeft ook niet.’ ‘Eens’, besluit Erik, ‘Zo zit het inderdaad precies. En denk ook bewust na over de samenwerking die je ambieert: ik vind dat persoonlijke heel fijn, je kunt gewoon iedereen bellen, ook eigenaar Maurice. En dat is in deze tijd waarin groei steeds sneller lijkt te moeten en afstanden steeds groter worden bést bijzonder.’

Meer klantverhalen

Ga naar de bovenkant