Servicedesk - 1e lijnhelpdesk

‘Waar ik op lette bij IT-Value? Hoe de klik van mens tot mens voelt’, Gert van Gerner, Viattence

Gert van Gerner, programma manager ICT en E-health bij Viattence vertelt over zijn ervaringen in de samenwerking met IT-Value. Waar hij op let? De menselijke relatie. ‘Want technische kennis kun je overal vandaan halen’, aldus Gert.

‘IT-Value verzorgt de 1e lijnshelpdesk voor ons. Ook hebben we tot april een consultant, in de persoon van Elza de Haan, in dienst gehad. Zij was vooral bezig met planontwikkeling en probleemanalyse. En ze heeft een aantal projecten gedraaid.’ Dat zegt Gert van Gerner, programma manager ICT en E-health bij Viattence. Viattence biedt ouderenzorg op de Veluwe tussen Zwolle en Apeldoorn. Van thuiszorg tot verpleeghuiszorg in Heerde, Epe, Vaassen en Wezep.

Het plan? In eerste instantie zelf doen

‘Het was in eerste instantie overigens wel de intentie om zelf het 1e lijnsbeheer te gaan doen. Maar toen ik vorig jaar september bij Viattence startte, had ik andere prioriteiten dan externe goede mensen vervangen voor eigen mensen die ook nog een opleiding nodig hadden. Bovendien waren er, als gevolg van corona, relatief weinig mensen op kantoor dus de ‘on site’ ondersteuning was op dat moment minder relevant.Het contract met IT-Value is daarom sowieso met een jaar verlengd. De vragen die bij de helpdesk binnenkomen zijn relatief basaal: dat gaat van vergeten wachtwoorden tot niet kunnen inloggen, naar printers die niet werken. We zijn hard bezig om zaken te automatiseren met TOPdesk, zoals bijvoorbeeld de reset van een wachtwoord. Maar ook andere standaard helpdeskvragen gaan we in geautomatiseerde oplossingen vormgeven. Het handwerk wordt daarmee vervangen, we verwachten het deze maand af te ronden.’

De moderne werkplek: een must

‘Naast de inzet van de helpdesk is IT-Value ook nauw betrokken bij een stuk planvorming. Dat gaat om ontwikkeling van de verdere organisatie, want we moeten hoe dan ook naar een moderne werkplek toe. We willen moderniseren qua processen en techniek’, aldus Gert. ‘Dit grote project, we zouden het een transitie kunnen noemen, is opgeknipt in een aantal kavels. Deze deelprojecten gaan naar verschillende partners toe waar IT-Value er één van is.’

Het goede gevoel

‘Als ik een ICT-partner selecteer, dan let ik eerst en vooral op het juiste gevoel. Die menselijke relatie vind ik heel belangrijk, ik moet de juiste klik ervaren. Technische kennis kun je immers overal halen, maar het moet vooral in de menselijke sfeer goed klikken. IT-Value is zo’n partij. Zij begrijpen dat wij als zorginstelling een andere organisatie zijn dan bijvoorbeeld een financiële instelling of een transportbedrijf’, vervolgt Gert. ‘Daarnaast vind ik het belangrijk dat, ook IT-Value, zich realiseert dat we met een partnernetwerk samenwerken. Feitelijk als een soort ecosysteem waarin iedereen zijn eigen aandeel heeft. Met elkaar mee kunnen blijven bewegen in dit grotere geheel vind ik daarbij heel belangrijk.’

IT-Value in drie kernwoorden: naturel, zeker en betrokken

‘Wanneer ik onze samenwerking in drie kernwoorden zou moeten beschrijven dan gaat dit vooral over hoe naturel het gaat. Het contact is gemakkelijk en direct en op een prettige manier informeel. Daarnaast voelt het zeker omdat zaken goed geregeld worden. Maar ook woorden als betrokken, vasthoudend en gedegen horen daarbij’, besluit Gert.

Meer klantverhalen

Ga naar de bovenkant