Nieuws & inzichten | 15 november 2022

Drie tips om je kosten voor beheer te verlagen

Beheer

Beheer- en ontwikkeltaken vormen vaak een stille kostenpost binnen organisaties. Bij IT-Value helpen we organisaties die hun IT-beheer slimmer en toekomstgericht willen inrichten. We kijken kritisch naar de dagelijkse werkzaamheden van IT-teams en zoeken actief naar kansen om processen te automatiseren en te optimaliseren.

Door de meest voorkomende en tijdrovende processen in kaart te brengen, maken we inzichtelijk waar de grootste winst te behalen valt. Zo creëren we ruimte voor innovatie, verlagen we operationele kosten en versterken we de regie op IT.

1. Geautomatiseerde doe-het-zelf-service

Een IT’er is geen robot, maar soms krijgt hij dat gevoel wel. Vooral als hij telkens dezelfde tickets binnenkrijgt: ‘Ik kan niet inloggen op programma A’, ‘Mijn computer heeft een update nodig’, ‘Ik wil graag toegang tot deze applicatie, hoe doe ik dat?’

Je kunt snel veel tijdwinst boeken door de top tien tickets te automatiseren. Het ticket wordt automatisch geregistreerd en afgehandeld, de aanvrager wordt snel geïnformeerd en geholpen, en de IT-medewerker kan zich richten op zijn echte werk. Is het een succes? Dan kun je het aantal geautomatiseerde tickets verder uitbreiden.
Bovendien hoef je het niet te beperken tot IT-gerelateerde aanvragen. Ook voor het aanvragen van facilitaire zaken of het reserveren van een ruimte is dit systeem zeer geschikt.

2. Hop On Hop Off

Zeker bij grotere organisaties is er een constante instroom en uitstroom van medewerkers. Dat levert zowel HR als IT flink wat werk op. Een nieuwe medewerker moet op de eerste werkdag direct aan de slag kunnen, met toegang tot de juiste rechten en applicaties. Vaak is er ook nog een voorkeur voor bepaalde devices en tools.

En wat als iemand van afdeling verandert? Behoudt diegene dan alle rechten en toegangen? Last but not least: wat als een medewerker uit dienst gaat? Je wilt niet dat er dan nog toegang is tot bedrijfsgevoelige informatie. Dit moet secuur en soms razendsnel gebeuren. Tegelijkertijd is het proces niet altijd volledig inzichtelijk. Kortom: het indienst-, doorstroom- en uitdienstproces kost de IT-afdeling veel (doorloop)tijd.

Door dit proces te automatiseren bespaar je veel tijd, geld en fouten. Op basis van functie, afdeling en locatie kunnen de juiste services automatisch worden toegekend – en weer ingetrokken. De initiatie komt meestal vanuit HR, IT houdt de regie maar hoeft dankzij de geautomatiseerde processen nauwelijks nog handmatig in te grijpen.

3. Patches / updates beheren

Om de zoveel tijd moet een applicatie worden geüpdatet. In de cloud gebeurt dit automatisch, maar als beheerder moet je goed op de hoogte zijn van de mogelijke implicaties. On-premise moeten patches vaak handmatig worden uitgevoerd, een tijdrovende klus.

Door dit proces te automatiseren, kan een beheerder met één druk op de knop centraal patches uitvoeren voor alle applicaties in het systeem. Met een duidelijk overzicht van alle applicaties ontstaat bovendien inzicht in wie wat gebruikt en welke licenties onnodig geld kosten.

Conclusie

Overstappen op modern beheer levert organisaties tijdbesparende, gestandaardiseerde processen op. Medewerkers zijn minder afhankelijk van de IT-afdeling, waardoor daar meer ruimte ontstaat voor innovatie en strategisch werk.

Wil je meer tips over modern beheer voor jouw organisatie? Of kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Vraag dan vrijblijvend een inspiratiesessie aan en ontdek welke mogelijkheden en quick-wins er voor jouw situatie zijn.

Ook klaar voor vooruitgang?

Zet de volgende stap met een partner die écht begrijpt wat telt.

  • Jouw kritische IT-kennispartner: verantwoordelijk voor resultaat
  • Specialist in maatschappelijke en mensgerichte organisaties
  • Unieke werkwijze & methodiek voor grip en zekerheid van
    de juiste keuzes
  • Award-winning specialist in de thema’s van nu
  • Verzekerd van een vast team en persoonlijk aanspreekpunt

Direct contact opnemen?

Aad Polman
Aad Polman

Accountmanager