Iedereen weet dat veranderingen het snelst gaan binnen een klein bedrijf. Dat is hun grote kracht. Voor grotere bedrijven werkt dit meestal anders. Veranderingen in onder meer ICT zijn complexe operaties die veel impact hebben. Maar dat betekent niet dat je niets moet doen. In dit artikel beschrijven we vier stappen die grotere bedrijven kunnen gebruiken om hun pad naar digitale transformatie vorm te geven.
Voor grote bedrijven is digitale transformatie een grote stap. Door te investeren in je ICT-afdeling, je applicatielandschap te rationaliseren, SaaS-applicaties te gebruiken en in kleine stappen te werken, kan het toch succesvol worden uitgevoerd.
1. Begin bij je ICT-afdeling
Het is niet uitzonderlijk dat we klanten tegenkomen met 300 of meer bedrijfsapplicaties. Voor de ICT-afdeling is het iedere dag een uitdaging om dergelijke kolossale systemen te laten functioneren en up-to-date te houden. Wil je stappen zetten richting digitale transformatie, dan is het nodig om eerst je ICT-team te versterken. Dit kan door het aannemen of inhuren van experts, mensen vanuit andere organisatieonderdelen in te zetten of ICT-teamleden andere taken te geven. Een digitale transformatie verandert niet alleen het ICT-landschap, maar heeft ook impact op je businessmodel. Teamleden moeten daarom beide kanten begrijpen om grip te houden.
2. Rationaliseren en ver-SaaS-en van je applicatielandschap
Wanneer je een team hebt samengesteld, duik je samen met betrokkenen in het applicatielandschap. Stel de volgende vragen:
- Zijn alle applicaties echt nodig?
- Kunnen ze gecombineerd worden?
- Kunnen ze worden vervangen door SaaS-applicaties (Software as a Service)?
Houd in gedachten dat de meeste applicaties gericht zijn op informatieverwerking. Vaak gebeurt dit dubbel of met afwijkende standaarden. Bijvoorbeeld financiële rapporten die in verschillende afdelingen op een andere manier worden gegenereerd. Bij het samenvoegen van systemen is het belangrijk deze obstakels te verwijderen en te streven naar zoveel mogelijk standaardisatie.
3. Werk in behapbare stappen
Binnen grotere ondernemingen is het onverstandig om alle systemen in één keer over te zetten. Begin met één of enkele niet-essentiële systemen, eventueel via een hybride model. Zo doe je kennis op en kunnen medewerkers rustig wennen aan de nieuwe manier van werken. Gaat het mis, dan kun je altijd terugvallen op de basis zonder het complete werkproces te verstoren.
4. Neem je medewerkers mee in de transitie
Medewerkers binnen grotere bedrijven zijn vaak gewend om mee te gaan in de flow, maar ze blijven cruciaal in het proces. Nieuwe ICT wordt pas succesvol als medewerkers het begrijpen en effectief inzetten. Training en motivatie zijn essentieel. Stel per afdeling een ambassadeur aan die op de hoogte is van het transitieproces en zijn of haar afdeling kan begeleiden tijdens de veranderingen.
Ook klaar voor vooruitgang?
Zet de volgende stap met een partner die écht begrijpt wat telt.
- Jouw kritische IT-kennispartner: verantwoordelijk voor resultaat
- Specialist in maatschappelijke en mensgerichte organisaties
- Unieke werkwijze & methodiek voor grip en zekerheid van
de juiste keuzes - Award-winning specialist in de thema’s van nu
- Verzekerd van een vast team en persoonlijk aanspreekpunt
