Nieuws & inzichten | 17 november 2022

IT-Value? Dat is een kwaliteitsbrood van de bakker

Wat hebben een kwaliteitsbrood van de bakker, de zorg en IT-Value met elkaar te maken? Maurice Aalders, eigenaar van IT-Value, legt uit. Samen met zijn team ziet hij hoe de coronacrisis de combinatie van digitalisering en zorg ingrijpend heeft veranderd. Zorginstellingen richten zich steeds meer op digitalisering als volwaardig ondersteunend proces. Ad hoc oplossingen, zoals werken op afstand, worden nu structureler en beter ingericht. Ook administratieve processen worden geautomatiseerd, zodat er meer tijd overblijft voor de cliënt of patiënt.

Maurice onderscheidt drie belangrijke aandachtspunten in deze transitie.

1. Onderzoek de IT-verdeling van je budget

“Door te kijken hoe je budget verdeeld is, blijkt vaak winst te behalen door slimmer in te zetten. Vaak wordt te veel betaald voor het beheren van een uitgebreid serverpark, terwijl verborgen kosten niet worden meegenomen,” vertelt Maurice.

“Denk aan structurele afschrijving, een belangrijke post op de balans, en de kosten van het applicatielandschap. Waarom worden legacy-applicaties nog steeds vanuit het datacenter aangeboden? Ook overcapaciteit is belangrijk. Bij cloudoplossingen kun je opschalen bij meer medewerkers en afschalen bij minder personeel, wat direct kosten verlaagt. Bij een server werkt dat niet zo: capaciteit wordt vaak ruimschoots ingekocht, met overbodige kosten als gevolg.”

2. IT-kosten als winstgevende businesscase

“Het tweede aandachtspunt gaat over IT-kosten ombouwen naar een slim verdienmodel. Als je weet hoe je budget verdeeld is, kun je een businesscase maken en een duidelijke visie ontwikkelen. Kijk verder dan de standaardoplossingen; moderne techniek biedt meer mogelijkheden dan vaak wordt gedacht. Deze aanpak kan leiden tot hogere medewerkerstevredenheid. Voorbeelden laten zien dat ziekteverzuim daalde doordat medewerkers minder frustratie ervaarden over systemen. Een digitale werkplek moet ondersteunen, niet extra stress veroorzaken.”

3. Cybersecurity: niet de vraag óf, maar wanneer

“Het derde punt is cybersecurity. De haastig ingerichte thuiswerkplekken tijdens de coronacrisis hebben het werk van cybercriminelen vergemakkelijkt. Het is niet de vraag óf, maar wanneer een aanval plaatsvindt. Zorginstellingen moeten hun digitale omgeving goed beveiligen en niet wachten op een incident. Voorkomen is beter dan genezen.”

“Bij IT-Value helpen we organisaties met deze vraagstukken. Het begint met de basis: wat heb je nu écht nodig en wat is het beschikbare budget? Net zoals bij het kopen van brood: de één kiest een kwaliteitsbrood van de bakker, de ander een fabrieksbrood van de supermarkt. Met een lege maag voelt niemand zich lekker. Zo werkt het ook voor je digitale infrastructuur: weet waar je voor kiest, waarom je dat doet, en ga samen met een professional praktisch aan de slag.”

Ook klaar voor vooruitgang?

Zet de volgende stap met een partner die écht begrijpt wat telt.

  • Jouw kritische IT-kennispartner: verantwoordelijk voor resultaat
  • Specialist in maatschappelijke en mensgerichte organisaties
  • Unieke werkwijze & methodiek voor grip en zekerheid van
    de juiste keuzes
  • Award-winning specialist in de thema’s van nu
  • Verzekerd van een vast team en persoonlijk aanspreekpunt

Direct contact opnemen?

Aad Polman
Aad Polman

Accountmanager